Digitalizacja małych i średnich firm – czy to już? 

Zacznijmy od prostej definicji, która wszystko nam wyjaśni. Digitalizacja to porostu przekształcanie dokumentów papierowych w cyfrowe – czyli nadanie im postaci elektronicznej.

Bardziej dogłębnym stwierdzeniem (patrząc na ogół firmy) będzie digitalizacja procesów. Tutaj możemy to sprowadzić do stwierdzenia, że przeniesienie spisanych w dokumentach papierowych procesów (np. według norm ISO) do postaci elektronicznej jest procesem digitalizacji. Oczywiście to wszystko odbywa się przy pomocy technologii i nowoczesnych platformom. Takim przykładem platformy może być rozwiązanie ISOLDA (isolda.pl), czy system ERP lub dedykowana platforma B2B. 

Oczywiste zalety digitalizacji  

Proces digitalizacji to same korzyści, m.in. podnosimy skuteczność pracy w całej firmie, co przekłada się na ograniczanie kosztów. Zwiększamy możliwości komunikacyjne nie tylko wewnątrz samej firmy, ale i z jej obecnymi i potencjalnymi klientami czy kontrahentami.   

Czy ta cała digitalizacja firmy (MŚP) jest potrzebna?  

Odpowiedź brzmi – jest konieczna 

Chyba już nikt z nas nie ma wątpliwości, że to, czego doświadczyliśmy (COVID-19) wymusza na nas (naszych firmach) proces digitalizacji. Prosta rzecz –praca zdalna. Jako przedsiębiorcy (oczywiście nie we wszystkich branżach) musieliśmy dostosować się do nowych warunków gospodarczych i umożliwić naszym pracownikom pracę z domu. W niektórych przypadkach musieliśmy szybko przenieść swój biznes do postaci elektronicznej, np. tworząc e-sklep lub w kontaktach B2B, uruchomić platformę B2B – czyli platformę sprzedaży hurtowej.  

Ci, którzy przeszli ten szybki proces digitalizacji sposobu świadczenia pracy na rzecz swoich klientów poniekąd są już gotowi na podobne wyzwania w przyszłości. Jest jeszcze jeden ważny aspekt, a może i ważniejszy. Coraz to młodsze pokolenia dochodzą do momentu, w którym zaczynają podejmować decyzje zakupowe – mówimy tutaj o rynku B2B. Czasami mówimy o nich “pokolenie urodzone ze smartfonem w ręku”. 

To oni żyjący w środowisku nowoczesnych technologii oczekują od nas większego poziomu cyfryzacji i digitalizacji. Więc coraz trudniej nam sobie wyobrazić rozwój swoich firmy bez większego zaangażowania narzędzi technologicznych. Czyli, aby być bardziej konkurencyjnym (walczącym o ich uwagę) nie tylko dobrym produktem i usługą jest przede wszystkim ważna właśnie digitalizacja procesów. Począwszy od procesu oferowania produktów i usług, ich sprzedaży a skończywszy na posprzedażowej obsłudze klienta (zwroty, gwarancje, serwis itd.).  

Rekomendacje  sposoby przeprowadzenia procesu digitalizacji.  

Digitalizację przeprowadzamy na trzy sposoby:  

  • Sposób 1 tzw. “Zosia samosia” – Robimy to samodzielnie wykorzystując swój potencjał ludzki i dostępną wiedzę. Tu raczej mówimy o prostych przeniesieniach podstawowych dokumentów do postaci elektronicznej, wykorzystując narzędzia, które obecnie posiadamy.   
  • Sposób 2 tzw. “Zosia zleca” - Myśląc o przeniesieniu wielu procesów do postaci elektronicznej raczej myślimy o wdrożeniu kompleksowego rozwiązania IT (technologii), która umożliwi spięcie wszystkich procesów w jeden sprawnie działający organizm. Tutaj również warto rozważyć opcję współpracy z programistami – firmą tworzącą rozwiązania IT na zamówienie, gdzie wspólnie tworzymy narzędzie (system wykorzystujący technologie) dokładnie odwzorowujące zaistniałe procesy i konkretne nasze potrzeby.   
  • Sposób 3 tzw. “Zosia samosia zleca” - czyli połączenie ww. sposobów w model hybrydowy. Z jednej strony pewne proste prace wykonujemy sami a te trudne i bardziej skomplikowane zlecamy profesjonalistom.   

Optymalne rozwiązanie niesie ze sobą sposób nr 3 i to właśnie jako ZETO-RZESZÓW rekomendujemy. 

Tutaj warto wspomnieć, że wdrażamy już gotowe rozwiązania np. oprogramowanie i aplikacje klasy ERP – czyli do zarządzania firmą. Sami również tworzymy dedykowane rozwiązania, które poszerzają możliwości wdrażanych systemów, a w niektórych przypadkach stanowią odrębne samodzielne rozwiązanie informatyczne. Rozwiązanie, które odpowiada na specyficzne potrzeby procesu digitalizacji.  

A teraz przedstawimy garść zysków z digitalizacji jako podsumowanie.   

Digitalizacja pozwoli ci:  

  • polepszyć komfort pracy i obniżyć koszty  
  • szybciej obsłużyć klientów i kontrahentów  
  • sprofesjonalizować obieg dokumentów i informacji  
  • podnieść poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych (np. backup online, backup serwerów)  
  • umożliwić na dostęp do twojej oferty produktów i usług przez 24/7/365 z dowolnego miejsca i bez ograniczeń czasowych  
  • uruchomić bezpieczną pracę zdalną (kiedy tego oczekują pracownicy, kiedy tego wymaga sytuacja)  
  • znaleźć nowe pokłady umiejętności i szanse na rozwój firmy np. otwarcie nowych kanałów komunikacji i sprzedaży zwiększających przychody  
  • pokazać się jako firma technologicznie “trendy” przyciągając nowych odbiorców i pracowników  
  • lepiej odpierać ataki konkurencji – być po prostu konkurencyjnym nie tylko cenowo  
  • opierać swoje strategie biznesowe o konkretne dane dostarczane w czasie rzeczywistym  

Tych zysków z digitalizacji jest znacznie więcej, w zależności od branży oraz odbiorców własnych produktów i usług. My zaprezentowaliśmy kilka z nich, które w naszej opinii stanowią grupę uniwersalną, mającą zastosowanie w wielu branżach i segmentach gospodarki.  

Jeśli szukasz pomocy i pomysłów na digitalizację Twojej firmy, to zachęcamy do składania zapytań.  

Ten link https://kontakt.zetorzeszow.pl/ bezpośrednio zaprowadzi Cię do kontaktu z nami, gdzie będziesz mógł złożyć swoje zapytanie, na które uzyskasz szybko odpowiedź.