Digitalizacja małych i średnich firm – czy to już?
Zacznijmy od prostej definicji, która wszystko nam wyjaśni. Digitalizacja to porostu przekształcanie dokumentów papierowych w cyfrowe – czyli nadanie im postaci elektronicznej.
Bardziej dogłębnym stwierdzeniem (patrząc na ogół firmy) będzie digitalizacja procesów. Tutaj możemy to sprowadzić do stwierdzenia, że przeniesienie spisanych w dokumentach papierowych procesów (np. według norm ISO) do postaci elektronicznej jest procesem digitalizacji. Oczywiście to wszystko odbywa się przy pomocy technologii i nowoczesnych platformom. Takim przykładem platformy może być rozwiązanie ISOLDA (isolda.pl), czy system ERP lub dedykowana platforma B2B.
Oczywiste zalety digitalizacji
Proces digitalizacji to same korzyści, m.in. podnosimy skuteczność pracy w całej firmie, co przekłada się na ograniczanie kosztów. Zwiększamy możliwości komunikacyjne nie tylko wewnątrz samej firmy, ale i z jej obecnymi i potencjalnymi klientami czy kontrahentami.
Czy ta cała digitalizacja firmy (MŚP) jest potrzebna?
Odpowiedź brzmi – jest konieczna
Chyba już nikt z nas nie ma wątpliwości, że to, czego doświadczyliśmy (COVID-19) wymusza na nas (naszych firmach) proces digitalizacji. Prosta rzecz –praca zdalna. Jako przedsiębiorcy (oczywiście nie we wszystkich branżach) musieliśmy dostosować się do nowych warunków gospodarczych i umożliwić naszym pracownikom pracę z domu. W niektórych przypadkach musieliśmy szybko przenieść swój biznes do postaci elektronicznej, np. tworząc e-sklep lub w kontaktach B2B, uruchomić platformę B2B – czyli platformę sprzedaży hurtowej.
Ci, którzy przeszli ten szybki proces digitalizacji sposobu świadczenia pracy na rzecz swoich klientów poniekąd są już gotowi na podobne wyzwania w przyszłości. Jest jeszcze jeden ważny aspekt, a może i ważniejszy. Coraz to młodsze pokolenia dochodzą do momentu, w którym zaczynają podejmować decyzje zakupowe – mówimy tutaj o rynku B2B. Czasami mówimy o nich “pokolenie urodzone ze smartfonem w ręku”.
To oni żyjący w środowisku nowoczesnych technologii oczekują od nas większego poziomu cyfryzacji i digitalizacji. Więc coraz trudniej nam sobie wyobrazić rozwój swoich firmy bez większego zaangażowania narzędzi technologicznych. Czyli, aby być bardziej konkurencyjnym (walczącym o ich uwagę) nie tylko dobrym produktem i usługą jest przede wszystkim ważna właśnie digitalizacja procesów. Począwszy od procesu oferowania produktów i usług, ich sprzedaży a skończywszy na posprzedażowej obsłudze klienta (zwroty, gwarancje, serwis itd.).
Rekomendacje – sposoby przeprowadzenia procesu digitalizacji.
Digitalizację przeprowadzamy na trzy sposoby:
- Sposób 1 tzw. “Zosia samosia” – Robimy to samodzielnie wykorzystując swój potencjał ludzki i dostępną wiedzę. Tu raczej mówimy o prostych przeniesieniach podstawowych dokumentów do postaci elektronicznej, wykorzystując narzędzia, które obecnie posiadamy.
- Sposób 2 tzw. “Zosia zleca” - Myśląc o przeniesieniu wielu procesów do postaci elektronicznej raczej myślimy o wdrożeniu kompleksowego rozwiązania IT (technologii), która umożliwi spięcie wszystkich procesów w jeden sprawnie działający organizm. Tutaj również warto rozważyć opcję współpracy z programistami – firmą tworzącą rozwiązania IT na zamówienie, gdzie wspólnie tworzymy narzędzie (system wykorzystujący technologie) dokładnie odwzorowujące zaistniałe procesy i konkretne nasze potrzeby.
- Sposób 3 tzw. “Zosia samosia zleca” - czyli połączenie ww. sposobów w model hybrydowy. Z jednej strony pewne proste prace wykonujemy sami a te trudne i bardziej skomplikowane zlecamy profesjonalistom.
Optymalne rozwiązanie niesie ze sobą sposób nr 3 i to właśnie jako ZETO-RZESZÓW rekomendujemy.
Tutaj warto wspomnieć, że wdrażamy już gotowe rozwiązania np. oprogramowanie i aplikacje klasy ERP – czyli do zarządzania firmą. Sami również tworzymy dedykowane rozwiązania, które poszerzają możliwości wdrażanych systemów, a w niektórych przypadkach stanowią odrębne samodzielne rozwiązanie informatyczne. Rozwiązanie, które odpowiada na specyficzne potrzeby procesu digitalizacji.
A teraz przedstawimy garść zysków z digitalizacji jako podsumowanie.
Digitalizacja pozwoli ci:
- polepszyć komfort pracy i obniżyć koszty
- szybciej obsłużyć klientów i kontrahentów
- sprofesjonalizować obieg dokumentów i informacji
- podnieść poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych (np. backup online, backup serwerów)
- umożliwić na dostęp do twojej oferty produktów i usług przez 24/7/365 z dowolnego miejsca i bez ograniczeń czasowych
- uruchomić bezpieczną pracę zdalną (kiedy tego oczekują pracownicy, kiedy tego wymaga sytuacja)
- znaleźć nowe pokłady umiejętności i szanse na rozwój firmy np. otwarcie nowych kanałów komunikacji i sprzedaży zwiększających przychody
- pokazać się jako firma technologicznie “trendy” przyciągając nowych odbiorców i pracowników
- lepiej odpierać ataki konkurencji – być po prostu konkurencyjnym nie tylko cenowo
- opierać swoje strategie biznesowe o konkretne dane dostarczane w czasie rzeczywistym
Tych zysków z digitalizacji jest znacznie więcej, w zależności od branży oraz odbiorców własnych produktów i usług. My zaprezentowaliśmy kilka z nich, które w naszej opinii stanowią grupę uniwersalną, mającą zastosowanie w wielu branżach i segmentach gospodarki.
Jeśli szukasz pomocy i pomysłów na digitalizację Twojej firmy, to zachęcamy do składania zapytań.
Ten link https://kontakt.zetorzeszow.pl/ bezpośrednio zaprowadzi Cię do kontaktu z nami, gdzie będziesz mógł złożyć swoje zapytanie, na które uzyskasz szybko odpowiedź.